Thursday 20 March 2014

Hittepå

Mailade lite med mamma nu på morgonen om ordet bestämmelsesvårigheter i förra inlägget. Hon undrade vad det var för fel på beslutsångest och jag kontrade med att bestämmelsesvårigheter kom jag på själv innan jag visste att ordet beslutsångest fanns.

Detta ledde sedan till prat om fler hittepå-ord. Lyftkran (alltså engreppsblandare) och fram- och baklastare (vet knappt vad det heter? Traktorgrävare?) var två som nämndes.

Och rutmackor. Alltså vanliga smörgåsrån som vi kallade rutmackor. Och i och med detta blev ordet 'rutisar' också ett begrepp som kom att innefatta massa olika sorters rån, skorpor och digestive. Så att få rutisar till kvällsfika tyckte jag var helt normalt. Tog rätt länge innan jag fattade att ingen annan förstod vad rutisar var...



(Googlade smörgåsrån och hittade denna. Kände älsk. Precis min humor.)

No comments:

Post a Comment